CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, October 16, 2012

Kelas-Kelas makanan Rohani

15 October 2012: Kelas Ustaz Hasnan

Kelas yang dikendalikan oleh Ustaz Hasnan adalah berkenaan solat. Tajuk ini nampak mudahkan.. tetapi yang nampak mudah itulah kekadang dipandang sambil lewa.

Semasa kelas, Ustaz menerangkan bahawa hukum meninggalkan solat berdasarkan pandangan beberapa ulama yang mana menurut pandangan Mazhab Hanafi, orang yang meninggalkan solat secara sengaja dikira fasik dan boleh dikenakan hukuman penjara. Jika golongan ini tidak bertaubat mereka boleh dikenakan hukuman sebat sampai mati. Apabila kita menjauhkan diri dari solat, kita tidak berkeupayaan untuk menghalang diri daripada melakukan perkara mungkar..sebab itulah solat itu tiang agama. Jika tiada tiang atau reputnya tiang maka semua struktur bangunan akan runtuh.

Rukun solat yang pertama adalah niat. Perkara yang cukup mudah..cuma kena tahu kita hendak solat apa. Pergerakkan pertama dalam solat adalah mengadap ke arah kiblat..hatta kena pegang pada kerusi, kita kena sedaya upaya berdiri dan bersedia untuk niat semasa takbiratul ihram. Jika kita tidak mampu untuk berdiri tegak tidak wajib datang ke masjid untuk solat berjemaah.

Sunat angkat tangan dengan sempurna
a) Mengadap dua tapak tangan ke arah kiblat
b) Condongkan sedikit hujung jari jemari ke arah kiblat
c) Jarakkan sedikit jari jemari secara sederhana
d) Dalam keadaan membuka kedua-dua tangan
e) Selarikan hujung jari jemari atas telinga
f) Tapak tangan selari dengan bahu
g) Baca doa iftitah

Hukum pejam mata:
Pelbagai pendapat berkenaan hukum pejam mata ini yang mana ada yang mengatakan bahawa hukumnya makruh dan sebagainya. Menurut pendapat Imam Nawawi, tidak makruh pejam mata semasa solat jika dengan memejam mata itu dapat meningkatkan tahap khusyuk solat kita.

16 October 2012: Kelas Tadabbur Al-Quran Bersama Muein

Nota ringkas kelas:

a) Hukum memakai rantai bagi lelaki adalah haram 
b) Hukum merokok adalah haram
c) Tidak boleh mencintai suami, isteri, anak-anak, harta dan pangkat sama dengan cinta kepada Allah. Boleh menjadi syirik.
d) Umat sebelum Nabi Muhammad, solat mereka tiada rukuk.
e) Suami dan ayah yang tidak bersolat berjemaah di masjid tidak cintakan Allah...kesannya adalah solat tidak khusyuk.
f) Apabila Allah cintakan kita, Allah akan mendorong kita untuk melakukan perkara yang disukai dan hindarkan kita daripada perkara yang dibenci atau dilarang.
"Matanya adalah mataKu, telinganya adalah telingaKu, tanganya hanya akan melakukan apa yang Aku redha sahaja"

No comments: