CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 19, 2012

Khusyuk dalam Solat

Pelajaran berkenaan "Khusyuk dalam Solat" masih berbaki lagi rupanya. Aku pula tersilap membawa buku ke kelas hari ini..terbawa buku "memesan kursi tertinggi di syurga". Sirap..sirap..

Apabila berbicara berkenaan Khusyuk dalam solat seperti tiada penghujungnya. Begitu ramai alim ulama yang membincangkan isu ini yang mana jawapan paling "standard" adalah kita kena faham makna setiap perkataan dan ayat yang dibaca di dalam solat..ya..betul..insyaallah kita faham maksud al fatihah walaupun kita berada di dalam kategori yang tidak pandai berbahasa Arab...tetapi bagaimana hendak khusyuk dengan segala macam dugaan yang datang, melintas dan menerjah bertubi-tubi seperti senapang yang tidak akan kehabisan peluru.

Di sini aku ingin berkongsi beberapa amalan untuk khusyuk dalam solat seperti yang dikongsikan oleh Ustaz Muen dengan anak-anak muridnya termasuklah aku.

a) Persiapkan diri kita untuk solat. Ianya dimulai dengan mendengar azan dan mengikutinya berdoa azan, memperbaiki wuduk, berdoa selepas wuduk, melakukan siwak (gosok gigi) sebelum solat, mempersiapkan diri untuk solat dan menunggu waktu solat. Jangan bergegas solat ketika waktu kecederaan (hampir waktu solat berikutnya). Jika boleh kita perlu meninggalkan urusan dunia 15 minit sebelum solat untuk mengelakkan kita terbawa-bawa perkara yang boleh menghilangkan khusyuk kita di dalam solat.

b) Thoma'ninah iaitu berhenti sejenak pada setiap rukun-rukun solat.

c) Ingat kematian saat solat.

d) Tadabbur (menghayati) ayat-ayat Al quran yang dibaca ketika solat.

e) Kita juga disunatkan membaca أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
dan tiup ke sebelah kiri sebanyak 3x untuk menghalau syaitan yang menganggu kita dalam solat..jika kita terasa ada gangguan ketika itu.

Nota:
* Syaitan akan menghantar bala tentera yang ramai untuk menganggu solat kita..jika mereka tidak berjaya mengheret kita untuk memikirkan perkara- perkara lagha..mereka akan mengheret kita untuk memikirkan perkara-perkara baik contohnya mengingati amalan kebaikan yang kita rancang untuk melakukan..itulah tipu daya syaitan..seboleh mungkin mereka akan mengheret kita bersama-sama dengan mereka ke neraka..


1 comment:

Telipuk Kuala said...

suka...suka...dan sangat suka dengan blogskin Sirapmadu neyh...huhu...dan pengisiannya juga.

Semoga Allah menghadiahkan kita dgn nikmat khusyuk dlm sembahyang...