CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, August 9, 2012

Kuliah ramadhan: Pecutan Akhir Ramadhan

Tajuknya sahaja sudah mengujakan..kuliah pada tengah hari ini disampaikan oleh Ustaz Muhamad bin Abdullah Al-Amin. Cara penyampaiannya yang agak bersahaja cukup memikat hati..sekali sekala ianya diselang seli dengan lawak jenaka yang mencuit hati..tetapi penuh "bermakna"..Alhamdulillah sehingga kini (sepanjang tahun dan khususnya bulan ramadhan) pihak syarikat sentiasa berjaya menampilkan penceramah agama yang setiasa mendatangkan kesan dihati pendengarnya....Syukur pada Allah memberi peluang kepadaku untuk menjadi sebahagian daripada penghuninya..Seperti biasa kaum hawa lebih dari kaum adam..he..he... Berikut adalah serba sedikit maklumat berguna yang boleh dijadikan pedoman kita semua sesuai dengan 10 hari terakhir ramadhan..

1) Kenapa Qiamulail?

Rahmat Allah turun dari langit ke dunia...ini menunjukkan betapa sayangnya Allah kepada kita semua..Subhanallah..Ketika ini, insyaallah..setiap doa kita akan dimakbulkan oleh Allah. Menurut Ustaz, setiap malam ada waktu-waktu yang doanya sangat mustajab.

a) Awal rejab

b) Malam nisfu Syaaban

c) Malam Hari Raya Aidil fitri

d) Malam Hari Raya Aidil Adha

e) Malam Jumaat

2) Kaedah bangun malam

Macam mana hendak bangun malam ni!..memang agak susah kan..tetapi insyaallah..ianya boleh kita lakukan. Mari kita semak caranya..
a) Tidak tidur langsung sehingga subuh

b) Tidak tidur sehingga selesai qiamulail. Selepas qiamulail tidur sekejap dan bangun semula untuk menunaikan solat subuh

c) Tidur dan bangun sekitar pukul 3 pagi untuk qiamulail dan seterusnya solat subuh.

d) Tidur dan bangun untuk qiamulail dan tidur dan bangun semula untuk solat sunat dan solat subuh Menurut ustaz lagi, yang terbaik adalah kaedah d. wallahualam.

3) Apakah jenis sembahyang sunat waktu malam..

a) Mulakan dengan solat taubat terlebih dahulu

b) Diikuti dengan solat hajat

c) Solat tahajut

d) Solat tasbih

e) Tutup dengan solat witir

4) Macam mana hendak bangun malam. emmmm...satu lagi cabaran..

a) Islam tidak menafikan fitrah manusia. Sehubungan dengan itu, kita kena rehat secukupnya sebagai persediaan untuk melakukan ibadat malam.

* Insyaallah..mulakan niat kerana Allah..insyaallah Allah mudahkan urusan kita..

b) Kena jaga makan...jangan terlalu kenyang sehingga sukar bagi kita untuk bangun..

c) Tasawwuf Kita kena perbanyakkan taubat..

d) Sebelum tidur baca ayat kursi dengan niat..kita hendak bangun qiamulail..Insyaallah mudah urusan kita.

e) Sentiasa ucapkan
Panduan berguna yang ku dapat tadi adalah..kalau kita terasa berat untuk melakukan sesuatu insyaallah dengan mengamalkan ayat di atas, Allah mudahkan perkara yang sebelum ini terasa berat dan sukar untuk dilakukan.



Selain itu, ustaz juga telah berkongsi ilmu berikut. Sesuai bagi mereka yang sedang sakit, berada dalam kesukaran dan sebagainya..kalau sakit petuanya adalah baca ayat berikut..hembuskan ke tangan dan sapu di tempat yang sakit..Insyaallah..penyakit tersebut akan sembuh..

Caranya ialah:

Baca ayat 52 dari surah Hud sebanyak 3 kali

وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ

Maksudnya: ..menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu yang sedia ada; dan janganlah kamu berpaling kepada orang yang berbuat dosa.

Diikuti dengan selawat ke atas Nabi Muhammad sebanyak 3 kali.

* Allah yang memberi dugaan kepada kita..Allah jugalah yang menyembuhkan dan menghilangkan duka lara kita..semuanya dari DIA...sentiasa berdoa dan bersangka baik pada Allah..mohonlah taubat selalu..dan sentiasa mohon rahmat ALLAH..dunia ini hanya sementara..akhirat kekal abadi..dengan rahmatNYA sahaja kita boleh masuk syurga..moga ALLAH sayang kita semua..amin.

5) Malam Lailatulqadar

Adalah satu malam yang Allah tetapkan lebih baik dari 1000 bulan..bermula dari masuk waktu maghrib sehingga waktu Subuh.

Insyaallah jika kita diberi peluang keemasan ini oleh Allah..mohonlah keampunan ALLAH

Perbanyakkan istifar untuk hilangkan hijab dan supaya doa kita dimakbulkan ALLAH

1 comment:

Anonymous said...

Terimakasih di atas perkongsian ini...