CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, August 10, 2012

Kuliah tengah hari oleh Ustazah Mariam

Kuliah tengah hari ini diberikan oleh Ustazah Mariam...Tajuknya berkenaan Ramadhan..

Bulan ramadhan terbahagi kepada 3 fasa:

a) Fasa 1: Fasa Rahmat

b) Fasa 2: Fasa keampunan

c) Fasa 3: 10 akhir ramadhan adalah fasa pembebasan dari api neraka. Insyaallah jika kita istiqamah sembahyang malam (qiamulail)..kita boleh mendapat pembebasan dari api neraka..

Selain daripada itu, menurut Ustazah lagi, orang-orang beriman amat digalakkan untuk sentiasa berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W setiap hari..sekurang-kurangnya 10X diwaktu pagi dan 10X sebelum tidur..kerana ianya amalan yang amat disukai oleh Allah..

Bulan ramadhan:


a) Ada puasa - Kita sebagai orang-orang beriman kena betul-betul menghayati amalan puasa. Bulan puasa seperti yang kita semua sedia maklum ianya adalah bulan latihan..untuk meneruskan amalan-amalan sunat dan menghindar perkara mungkar di bulan-bulan yang lain. Pahala bulan ramadhan juga tidak terhingga..rugi jika kita membiarkan ianya berlalu tanpa melakukan apa-apa kebaikan dan menambah saham akhirat. Puasa juga mengajar diri kita menjadi amanah. Mana tidaknya kita tidak akan curi-curi makan walaupun manusia tidak nampak tetapi Allah nampak.

b) Turun Al quran - Rasulullah menyemak bacaan al quran baginda dengan Jibrail di bulan ramadhan.

c) Bulan ramadhan Allah paling dekat dengan hambaNYA. Subhanallah..gunalah masa ini untuk perbanyakkan doa..Insyaallah Allah akan perkenankan doa kita..selagi kita beriman pada Allah.

Waktu mustajab berdoa:

a) Pada mula turun hujan malam jumaat
b) Khatam al quran


* Kalau boleh jangan tinggal majlis ilmu setiap hari dibulan ramadhan..banyak keberkatan disitu.

* Sebagai umat islam, kita amat digalakkan bersedekah terutama dibulan       ramadhan. Jika kita memberi makan seorang yang berpuasa, akan bertambah pahala kita kerana dicampur pahala orang yang berpuasa itu..tidak dikurang sedikitpun.. 

* Bulan puasa, pahala sunat dibayar pahala fardu

* Malam hari raya aidil fitri, jangan tinggal qiamulail kerana amalan yang
hujung itu akan menentukan "gred" amalan ramadhan kita...





No comments: