CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 4, 2012

Kelas Tadabbur Bersama Ustaz Muein

Kelas hari ini masih lagi Surah Al Baqarah, ayat 34:

Terjemahan ayat:

" Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam!" Maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia menolak dan meyombongkan diri, dan ia termasuk golongan yang kafir"

Pengajaran ayat:
  1. Berdasarkan penerangan Ustaz tadi, sujud disini bermaksud sebagai tanda hormat yang 'tidak berlebih-lebih' kepada Nabi Adam atas perintah Allah. Kita sebagai manusia dilarang sujud kepada sesama manusia walau setinggi manapun pangkat manusia tersebut di dunia ini. Kita hanya boleh sujud pada Allah sahaja.
  2. Iblis asalnya baik dan ketua kepada para malaikat..berdasarkan 'surah al Kahf', Iblis berasal daripada golongan jin. Allah telah mengangkat darjat Iblis kerana sifat taat kepada Allah...tetapi semua sifat mulia tersebut hilang sekelip mata apabila dia ingkar dengan perintah Allah untuk 'sujud' kepada Nabi Adam. Pengajaran disini adalah..yang 'dikira' Allah adalah penghujung kehidupan kita...

Oleh itu, sentiasalah kita memohon rahmat dari Allah dan memohon supaya Allah akhiri hayat kita dengan pengakhiran yang baik.

No comments: