CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, January 18, 2013

Kelas Ustazah Zawiyah...Jumaat 18 Januari 2013

Petikan ringkas daripada kuliah bulanan Ustazah Zawiyah..

..Manusia dianugerahkan Allah dengan nafsu dan akal...malaikat pula dengan akal tanpa nafsu..

Allah berfirman " hambaKU yang mukmin lebih aku cintai daripada para malaikat yang ramai"

Insan yang bagaimanakah yang mendapat penghargaan yang setinggi ini..Menurut Ustazah, insan yang menjadi pilihan itu adalah yang kuat beribadat dan istiqomah dalam melaksanakan solat sunat.

Semasa kelas tengah hari tadi, Ustazah berkongsi dengan kami amalan solat sunat yang jika boleh kita istiqomah dalam melakukannya.

a) Sunat Zawal: Sebelum masuk waktu Zohor iaitu 15 minit sebelum masuk waktu 
b) Sunat isyra': 10 minit selepas waktu syuru'

Petua yang dikongsi Ustazah:
1. Amalan perbanyakkan solat sunat amat dituntut di dalam islam yang mana dengan izin Allah  dengan perbanyakkan amalan solat sunat..solat wajib kita tidak akan tinggal. Jika kita hanya fokuskan kepada solat wajib sahaja dan tidak mengerjakan yang sunat..ada kemungkinan yang wajib itu kekadang terbabas. Selain itu, amalan solat sunat juga akan menjauhkan kita dari kepapaan (Allah cukupkan rezeki kita..insyaallah)

2. Apabila kita susah hati..kita perbanyakkan sedekah.

3. Orang bijak akan peruntukkan tiga waktu iaitu waktu untuk munajat pada Allah, waktu untuk menghisabkan amalan kita di dunia (mengenangkan apakah kebaikan dan "keburukkan" yang kita telah lakukan..yang "buruk" kita cuba kikiskan dan yang baik kita teruskan amalannya) dan waktu untuk makan dan minum.




No comments: