CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 9, 2013

Rukun Syukur

Selamat tahun baru 2013. Terasa seperti baru sahaja mengharungi tahun 2012...alhamdulillah kami sekeluarga diizinkan Allah untuk menempuh ujian dan Allah mudahkan urusan kami..semuanya dengan izin Allah..kami cuma pemegang amanah Allah sahaja..

Berbalik kepada rutin kelas tadabbur al Quran bersama Ustaz Muen..saya tertarik untuk berkongsi berkenaan rukun syukur yang disampaikan oleh Ustaz yang mana terdapat tiga rukun syukur iaitu:

a) Syukur dengan hati - Nikmat yang kita perolehi 100% dari Allah..bukannya usaha kita..mendalam maksudnya..nampak mudahkan...yang mudah itu perlu dijaga supaya tidak mudah mengelongsor..

b) Syukur dengan lidah: Kenyataan standard "Alhamdulillah berkat usaha bersungguh-sungguh selama ini saya berjaya mendapat kejayaan ini pada hari ini"..Allah..rupanya niat ku tersasar tanpa disedari..kekadang kita terlupa..apa yang kita lakukan, bakat, nikmat, rezeki dan kejayaan yang kita perolehi semuanya pemberian Allah..Allah pilih kita untuk dapat semua ini..semua atas belas ehsan Allah..Allah memberi kepada siapa yang Dia kehendaki dan Allah boleh tarik semua limpah kurnia dari siapa sahaja..tiada daya kita untuk menahan pemberian dan tarikan limpah kurnia..besarnya mainan dunia..
"Alhamdulillah dengan izin Allah saya mendapat kejayaan ini"

c) Syukur dengan anggota badan: Contoh riba itu haram disisi Allah. Oleh itu, kita jauhkan riba dari kehidupan dan urusan harian kita.

2 comments:

Anonymous said...

Izinkan I tambah ye:
Syukur dengan badan - contohnya solat dan puasa. Nabi Muhammad bersolat dan Nabi Musa berpuasa.

sirapmadu said...

terima kasih usj atas berkongsian.