CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, February 4, 2013

Menjaga Lidah dan Jaminan Syurga

Allah Allah..islam itu mudah tetapi yang mudah itulah selalu tergelincir..

Menjaga lidah...sekali pandang..terlalu mudah..apabila marah kita diam..kalau boleh didiklah diri supaya bersabar.. itu lebih baik. Apabila tidak berpuas hati terhadap sesuatu perkara juga diam..anggap itu dugaan Allah untuk tambahkan pahala. Apabila orang bergossip pekakkan telinga, kalau boleh istighfar banyak-banyak..jangan masuk campur.. itu godaan syaitan untuk beratkan timbangan keburukkan kita. Semua ini tidak semudah yang disangka...Aku mengata pada diri sendiri yang sekejap ingat dan insaf dan di masa yang lain melakukan tindakan-tindakan yang tidak digemari Allah ...Itulah manusia..sebaik-baiknya sentiasalah mohon keampunan Allah apabila merasa diri kita hanyut seketika..mohon Allah tarik kita ke jalan yang lurus semula..

Apabila membaca bab menjaga lidah di dalam buku "Orang-Orang dijamin Masuk Syurga" dan salah satu cara adalah menjaga lidah..sungguh mengerunkan.

Abu Hurairah r.a menuturkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya:

"Sesungguhnya seseorang ada kalanya berbicara dengan suatu ucapan yang diredai oleh Allah dan dia tidak merasa, maka Allah akan mengangkatnya beberapa tingkatan. Ada kalanya seseorang berbicara satu ucapan yang dibenci oleh Allah dan dia tidak merasa, maka dia dilemparkan ke neraka jahanam"

No comments: